Alle klantcases
02 december 2025

Greenchoice en Salesdock – Samen bouwen aan een toekomstbestendig salesproces

Voor deze klantcase spraken we met Marco Siemelink en Alex Driessen van Greenchoice Zakelijk. Twee mensen die niet alleen Greenchoice vertegenwoordigen, maar ook geen onbekenden zijn voor de stakeholders aan de kant van Salesdock. De samenwerking is goed en sterk, onder andere te merken aan het gedeelde DNA en de gezamenlijke ambitie in het zoeken naar commerciële kansen en optimalisatie van processen.

Het begin van de samenwerking
Twee jaar geleden startte Greenchoice Zakelijk een zoektocht naar een nieuw salesplatform, omdat er behoefte was aan een systeem waarin de processen meer flexibiliteit bieden, gegevens en data toegankelijker zijn én een platform dat ook in de toekomst aansluit bij alle veranderende marktomstandigheden. Deze zoektocht leidde Greenchoice Zakelijk naar het platform van Salesdock, geen onbekende partij voor Alex en Marco. Greenchoice, bekend om haar zorgvuldige aanpak, nam geen overhaaste beslissingen. “We gooien niet zomaar een systeem weg,” vertelt Marco. “We wilden eerst onderzoeken welke extra mogelijkheden we met Salesdock in huis zouden kunnen halen en of onze processen hierbij zouden passen.” Na een grondige pilot, waarin het oude systeem nog parallel bleef draaien, was de keuze snel gemaakt. “De verhalen over Salesdock waren goed, maar we wilden het eerst zelf ervaren,” zegt Marco. " We waren snel overtuigd om over te stappen op Salesdock, toen we zagen hoe makkelijk en krachtig het platform werkt. Dit komt door een verbeterde medewerker- en klantervaring, de gebruiksvriendelijkheid van het systeem en de professionele uitstraling mét verbeterde processen, waardoor we beter konden inspelen op de klantbehoeften."
Meer dan een verkoopportaal
Wat begon als een vervanging voor een salestool, groeide uit tot een veel bredere samenwerking. Greenchoice gebruikt Salesdock niet alleen voor offertes en verkoop, maar ook voor klantherkenning en data-koppelingen. “We denken samen na over hoe klantgegevens sneller en overzichtelijker beschikbaar kunnen zijn voor onze Greenchoice medewerkers,” legt Alex uit. “Dat maakt ons werk niet alleen efficiënter, het verhoogt ook de kwaliteit van onze klantgesprekken.”

De ambities reiken verder dan energiecontracten. Greenchoice wil klanten in de toekomst ook totaaloplossingen bieden op het gebied van zakelijk energiemanagement en verduurzaming. Denk hierbij aan combinaties met bijvoorbeeld warmtepompen, laadpalen, zonnepanelen en accu’s.
“Salesdock denkt proactief mee hoe we deze nieuwe diensten kunnen integreren. Dat geeft ons het vertrouwen dat we samen kunnen blijven innoveren en onze voortrekkersrol op het gebied van duurzaam energieverbruik kunnen versterken.”, aldus Marco.

"Ze denken in oplossingen, schakelen snel en komen letterlijk langs om samen te bouwen. Het project werd aangevlogen vanuit kansen, niet vanuit beperkingen en dat merk je. "
Alex Driessen, Greenchoice Zakelijk
Het trouwe klanten-project: snelheid en vertrouwen
Een mooi voorbeeld van die innovatie is het trouwe klanten-project. Greenchoice wilde het vernieuwen van klantcontracten eenvoudiger maken voor de beste klant- en medewerkerbeleving. Door direct in één oogopslag cruciale informatie te kunnen zien bespaart de medewerker, maar ook de eindklant, een hoop tijd gedurende het aanvraagproces van een energiecontract.

“Samen met Salesdock hebben we gekeken wat er nodig was om alle gegevens direct inzichtelijk te maken,” vertelt Marco. Het resultaat: een aanmeldflow die aanzienlijk sneller is en gesprekken die soepeler verlopen. “Onze medewerkers hebben nu in één oogopslag de juiste informatie,” zegt Alex.
“Dat is niet alleen prettig voor ons, maar ook voor de klant. Het contact voelt persoonlijker en krijgen we hiermee veel prettiger gesprekken met onze klanten omdat je je beter kunt richten op het gesprek, niet op het bij elkaar zoeken van alle benodigde informatie." Salesdock speelde hierin een actieve rol.
“Ze denken in oplossingen, schakelen snel en komen letterlijk langs om samen te bouwen. Het project werd aangevlogen vanuit kansen, niet vanuit beperkingenen dat merk je.”

Een partnerschap gebaseerd op vertrouwen
Wat Marco en Alex het meest waarderen, is de open en directe communicatie. “We kunnen elkaar eerlijk aanspreken, ook als iets beter kan,” vertelt Marco. “Salesdock houdt ons scherp, stuurt ons soms een berichtje met ‘hé, dit blijft stil liggen’. Dat klinkt misschien simpel, maar het zorgt ervoor dat projecten in beweging blijven. Dat vinden wij prettig: het voelt echt als samenwerken.” Ook binnen Greenchoice zelf is het enthousiasme groot. “Niet alleen wij, maar onze hele organisatie is positief over de mogelijkheden en de samenwerking,” zegt Alex.
Toekomstplannen
De toekomst biedt nog volop kansen. Zo wordt er gewerkt aan de uitbreiding naar het ook kunnen bedienen van de mid- en grootzakelijke markt, qua verkoopkanalen het online speelveld toevoegen aan de dienstverlening maar ook continu zorgen dat alle werk- en IT-processen nog beter worden ingeregeld.

Tot slot worden er steeds meer koppelingen ontwikkeld voor data en rapportage, zodat Greenchoice Zakelijk nog meer grip en controle op haar business krijgt. “We krijgen steeds meer inzichten vanuit Salesdock en ontdekken graag hoe het platform ons verder kan helpen,” aldus Marco. “We zijn nu al heel tevreden, maar zijn vooral benieuwd wat we samen nog meer kunnen ontwikkelen.”

Met een gedeelde ambitie voor duurzaamheid, innovatie en efficiëntie is het partnerschap tussen Greenchoice en Salesdock uitgegroeid tot veel meer dan een leverancier-klantrelatie. Het is een samenwerking gebaseerd op vertrouwen, snelheid en creativiteit en die belooft
nog vele mooie projecten in de toekomst.

Verder lezen

Meer cases

Nieuwsbrief
Mis nooit het laatste nieuws en schrijf je in voor onze nieuwsbrief.

🇳🇱 Nederland (HQ)
M.H. Tromplaan 12
7511 JK Enschede

Routebeschrijving

🇮🇳 India
Palakkad road, Pathaikkara
Perinthalmanna, 679322

Routebeschrijving