Naast de vaste en variabele energieprijzen waarover men op menig verjaardagsfeestje spreekt, bestaan er ook aanbieders van dynamische energieprijzen. Zo ook NieuweStroom, de partij die daar in 2012 als eerste Nederlandse partij mee begon. Sinds een paar jaar gebruiken zij Salesdock bij de verkoop aan zakelijke klanten in zowel Nederland als België. Wij spraken met Dennis Huizer, hij is manager business development bij de partij die persoonlijk klantcontact hoog in het vaandel heeft staan.
Als klant van NieuweStroom stak Dennis op Linkedin de loftrompet over zijn energieleverancier. âEen customer journey goeroe beweerde dat er in de energiemarkt geen aanbieder bestond die een lage prijs met uitstekende service combineerde. Ik reageerde dat die partij er wĂ©l was, namelijk NieuweStroom. In een groepschat lichtte ik mijn enthousiasme nader toe.â De directeur van NieuweStroom kreeg het onder ogen en zocht contact. âHij zag dat ik een enorme ambassadeur was en ook nog eens de nodige commerciĂ«le ervaring had.â Na een paar goede gesprekken leidde dit tot een job als âbusiness developer zonâ. Een jaar later groeide hij door tot manager business development en interim sales manager. En dat in deze roerige tijden op de energiemarkt. âMijn werkweek is net zo dynamisch als onze energietarievenâ, zegt hij treffend.
Dynamisch is het nieuwe variabel
NieuweStroom levert volgens een eigen methode energie aan bedrijven in Nederland en BelgiĂ«. Terwijl de meeste leveranciers werken met vaste en variabele energieprijzen, hanteert NieuweStroom een dynamische prijs. âWij rekenen de uurprijs van de markt, met daarbovenop een bescheiden opslag en uiteraard de belastingen. De prijsopbouw is geheel transparantâ, licht Dennis toe. Daarnaast hecht het bedrijf veel waarde aan persoonlijk contact en een hoog serviceniveau voor de klanten. âSamen met onze klanten zoeken we naar oplossingen voor betaalbare en duurzame energie.â De buitendienst van NieuweStroom bestaat uit zestien mensen, daarnaast zijn er ook nog vier partner managers, die verantwoordelijk zijn voor de âindirecte kanalenâ.
Zoveel partners, zoveel werkwijzen
De partners van NieuweStroom hadden hun eigen manier van werken waardoor de aanvragen op verschillende manieren binnen kwamen. âAl die verschillende manieren van werken kostte veel tijd en het gaat ook nog eens ten koste van de kwaliteit van de aanvraag. Het komt dan vaker voor dat er bijvoorbeeld een e-mailadres ontbreekt. Daar moet je dan weer achteraan bellen om een verkoop in orde te maken of aftersales te leveren.â Zijn zoektocht naar een oplossing bracht hem bij Salesdock. Samen met collega Harriette Watermulder, Ă©Ă©n van de ervaren partner managers binnen NieuweStroom, trok hij naar Enschede voor een eerste kennismaking. Al snel bleek aan tafel dat het gedeelde enthousiasme van zowel de mensen bij Salesdock als die bij NieuweStroom de (gezonde) basis vormden om met elkaar de stap te zetten. Het Salesdock platform was voor Dennis precies de oplossing waar hij naar zocht.
Eenheid in werken en verwerken
De eerste stap in de samenwerking was het eenduidig faciliteren en aansturen van de diverse externe verkooppartners van NieuweStroom in Nederland. Zij zijn als eerste overgegaan naar Salesdock. Het interne enthousiasme leidde al snel tot de volgende stappen. Inmiddels is Salesdock ook voor de Belgische markt ingeregeld en is ook de stap gezet om de eigen buitendienst op Salesdock te zetten. âDe aanpak is nu gestandaardiseerd over de diverse verkoopkanalen heen, waardoor alle aanvragen op dezelfde manier binnenkomenâ, vat Dennis samen. Om ook de processen intern te vereenvoudigen, is er een integratie gemaakt met Dynamics, het CRM-systeem waar NieuweStroom mee werkt. Dankzij deze integratie putten verkoop, aftersales en relatiebeheer uit Ă©Ă©n bron en waarheid: Salesdock.
Dennis beschrijft dit als âeenheid in werken en verwerkenâ. Salesdock levert volgens Dennis meer dan alleen een efficiĂ«ntie werkwijze. Er ontstaan ook nieuwe kansen door samenwerkingen tussen NieuweStroom en haar partners, zeker in een wereld waarin energiebesparing en verduurzaming hand in hand gaan. âDe mogelijkheden voor leadsharing bieden nieuwe kansen, zoals de verkoop van laadpalen en zonnepanelen via het netwerk van Salesdock.â Daardoor ontstaan er nu niet alleen mogelijkheden om de markt uit te breiden over de grens, maar ook om het aanbod te verbreden.
Voordelen van samenwerking
âHet werken met Salesdock levert in eerste instantie veel inzichten op. We hadden onbewust workarounds ingesleten, maar Salesdock zegt eigenlijk: zo moet je het aanleveren. Door deze eenduidige werkwijze schakelen wij heel makkelijk met verkooppartners en aanbieders van zonnepanelen en laadpalen. Salesdock is wat dat betreft, oneerbiedig gezegd, een faciliterende supermarkt waar ze je helpen om in het goede gangpad te komen. En het is aan ons om in de juiste stellage te staan.â Aldus Dennis met een knap staaltje beeldspraak. âMaar ik denk niet dat Mark het leuk vindt als ik Salesdock vergelijk met een supermarktâ, lacht hij doelend op Mark Hekkelman, Co-Founder & CEO van Salesdock.
âMark gunt al zijn relaties het beste, daarom gun ik hem dat ook. Dat is wat mij betreft ook de basis van Salesdock; samenwerken en elkaar daardoor de beste dingen gunnen.â We vroegen hem ook nog om Salesdock zonder metaforen te beschrijven, ook dat blijkt Dennis te kunnen. âSalesdock is betrokken en gedreven, dat proef je terug. Ze hebben kennis van de markt en de kunde om uitstekende software te maken. En ook belangrijk: ze durven âneeâ te zeggen als de situatie daar om vraagt. Ik kijk ernaar uit samen verder te groeienâ, sluit Dennis af.