DELTA Energie is een groene energieleverancier uit Zeeland. In hun eigen provincie zijn ze marktleider, en ook in de rest van Nederland kloppen ze stevig op de deur. Ze verkopen de contracten telefonisch, aan de deur, in de winkel en online. Stap voor stap heeft DELTA Energie deze kanalen en zowel interne verkopers als externe partners toegevoegd binnen hun Salesdock omgeving. Daarmee houden ze grip en controle over de salesprocessen en maken ze het zichzelf, de verkopers en de klanten makkelijk. We spraken Nick Kooijman, Channel Manager bij DELTA, over zijn ervaringen met Salesdock.
Zeeuwse wortels
De wortels van DELTA zijn stevig gevestigd in de Zeeuwse klei. Het bedrijf ontstond al in 1919, toen nog de Provinciale Zeeuwse Elektriciteits Maatschappij. Nu, bijna 30 jaar later, hecht DELTA nog altijd veel waarde aan hun roots. Op de website beschrijven ze hun Zeeuwse mentaliteit: ‘We werken op z’n Zeeuws: nuchter, efficiënt en vriendelijk. Weinig poespas, gewoon recht door zee.’ Inmiddels is DELTA onderdeel van Vattenfall, maar blijven ze zelfstandig opereren vanuit Middelburg. DELTA bedient zowel de zakelijke als de consumentenmarkt.
De rol van Nick Kooijman
Nick Kooijman werkt als Channel Manager Energie bij DELTA Energie. Hij is verantwoordelijk voor door-to-door-verkoop (d2d) en de telesales. Vanuit deze rol stuurt hij de partners aan, dat zijn externe organisaties die abonnementen van DELTA verkopen. In de afgelopen jaren zijn ook de online-verkopen steeds belangrijker geworden. Voor al deze verschillende kanalen gebruikt Nick Salesdock dagelijks. Daarom hebben wij hem gevraagd wat Salesdock voor hem betekent.
Hoe het begon
Nick vertelt over zijn start bij DELTA, begin 2018: ‘Sales kwamen binnen via allerlei verschillende kanalen en partners. Doordat iedereen zijn eigen systemen gebruikte, zagen wij alleen de geaccepteerde offertes die we vervolgens moesten verwerken. Om onze salesorganisatie te verbeteren hadden we meer inzichten nodig.’ Daarom zocht Nick met zijn collega’s in 2018 naar een oplossing om meer grip en controle te krijgen op de processen. Ze kwamen uit bij Salesdock, wat op dat moment nog volop in ontwikkeling was. ‘Via een partner kwamen we in gesprek met de oprichters van Salesdock. Hun verhaal en de manier waarop het platform door leveranciers, distributeurs en verkooporganisatie werd ingezet, sloot precies aan bij wat wij zochten.’ Zo begon een intensieve samenwerking tussen DELTA en Salesdock.
Win-win
Bij de start van de samenwerking werkte het Outbound Telesalesteam van DELTA Energie als eerste kanaal met Salesdock. Al snel sloten ook partners zich aan. ‘We merkten dat we het verkopers makkelijker maakten om onze contracten te verkopen. Dat zagen we ook terug in de resultaten en de kwaliteit van de orders.’ Niet alleen de (externe) verkopers, maar ook de backoffice van DELTA profiteerde direct van het gemak van de uniformiteit . ‘We hadden niet langer te maken met allemaal losse bestanden, we werkten nu vanuit één centraal platform’, vertelt Nick.
Ondertussen werd er bij Salesdock hard gewerkt om ook andere kanalen op het platform aan te sluiten. ‘Bij dat proces werden wij intensief betrokken’, vertelt Nick, ‘onze ideeën werden gewaardeerd en gerespecteerd en gecombineerd met de eigen blik van Salesdock over hoe een salesplatform nu en in de toekomst zou moeten werken.’ Met de input van verschillende klanten maakte Salesdock het platform ook geschikt voor verkoop in de winkel, aan de deur en online. ‘Een groot voordeel van Salesdock is dat ze continu innoveren en nieuwe functionaliteiten toevoegen. In veel gevallen is er sprake van een kostbaar maatwerktraject. Het fijne aan Salesdock is juist dat ze graag innoveren en dat wij daar als klant van meeprofiteren. Dat voelt als win-win.’
Professionaliseringsslag
Nick vertelt over wat het inzetten van Salesdock voor al die verschillende verkoopkanalen heeft opgeleverd. ‘Het grootste voordeel is dat er meer partners kunnen aanhaken en we vanuit één centrale omgeving samenwerken. Niet alleen met verkooporganisaties, maar ook met distributieplatformen.’ Daarnaast merkt Nick dat er minder fouten worden gemaakt. ‘We kunnen alles zo instellen dat verkopers direct compliant werken. Daardoor kunnen we direct bijsturen als er iets mis gaat, en zien we dat niet pas achteraf. De klanten ontvangen nette mailtjes en professionele offertes. Alles is makkelijk naar wens in te stellen.’
Drempels verlagen
Nick vertelt over het verkopen in de DELTA winkels. ‘De focus in onze winkels ligt voornamelijk op internet en telecom. Dat maakt het voor mij extra belangrijk dat de tooling om energie te verkopen zo simpel mogelijk werkt. Ook in de online verkoop ziet Nick verbeteringen. Bijvoorbeeld via
energieuitzeeland.nl. ‘We hebben de bestelstraat versimpeld en gekoppeld aan de API Salesdock. Hiermee is Salesdock de bron, terwijl wij zelf de website/landingspagina in onze huisstijl hebben gemaakt. Dat heeft absoluut geleid tot meer sales.’ Zo verlaagt DELTA op alle verkoopkanalen de drempel voor verkopers en klanten.
Ambitieuze toekomst
Voor de toekomst ziet Nick meer dan genoeg mogelijkheden om samen met Salesdock nog meer stappen in de fijne samenwerking te zetten. Zowel qua optimalisatie van de salesprocessen als het verbreden van het gebruik. Zoals het opvolgen van klanten die niet akkoord zijn met een offerte en automatische ‘happy-mails’ als ze wel hebben getekend. Ook wil hij Salesdock slim inzetten om contracten te verlengen en meer ‘value-added-services’ aanbieden. Bijvoorbeeld met het aanbieden van zonnepanelen en warmtepompen in samenwerking met een installateur. Kortom: DELTA en Salesdock hebben samen volop ideeën en ambities om de samenwerking verder uit te bouwen op de nuchtere Zeeuwse en Twentse manier. Dat werkt het beste!